W złożonym przez Politechnikę Opolską oświadczeniu, stanowiącym załącznik do Wniosku o dofinansowanie projektu, określono stan docelowy, jaki zostanie osiągnięty w wyniku realizacji projektu.
Oceny stanu dostępności Politechniki Opolskiej „na wejściu” oraz stanu docelowego na zakończenie realizacji projektu dokonano w oparciu o metodologię zawartą w wybranej przez Politechnikę Opolską ścieżce MIDI, określonej w regulaminie konkursu nr POWR.03.05.00-IP.08-00-DOS/19 ”Uczelnia dostępna”.
Obszar 1 – Struktura organizacyjna jednostki ds. dostępności (np. BON, DON):
Powołane zostanie Biuro Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, w którym zatrudnione będą dwie osoby. Umożliwi to podejmowanie działań na większą skalę, a tym samym zmierzających do zwiększenia dostępności Uczelni, przy uwzględnieniu wszystkich rodzajów i stopni niepełnosprawności określonych w Standardach dostępności dla polityki spójności 2014 – 2020. Poza tym, działania kierowane będą nie tylko do kandydatów na studia, studentów, czy pracowników z niepełnosprawnościami, ale również do innych osób z niepełnosprawnościami korzystających z oferty edukacyjnej Uczelni oraz pozostałej grupy pracowników zatrudnionych w Politechnice Opolskiej. Opracowana zostanie struktura organizacyjna biura, a także zakres jego działania.
Obszar 2– Architektura:
Planowane inwestycje architektoniczne w istotny sposób poprawią dostępność Uczelni.
W wyniku przeprowadzonej oceny stanu faktycznego użytkowanych obiektów, w celu poprawy dostępności budynków Politechniki Opolskiej komisja zarekomendowała m.in.:
- zamontowanie tablic, tabliczek informacyjnych oraz map z położeniem poszczególnych obiektów Uczelni (optymalna wysokość umieszczenia, odpowiednia wielkość czcionki, kontrast, informacja w języku Braille’a),
- udostępnienie ww. informacji również w formie elektronicznej,
- wyznaczenie i stworzenie miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnością ruchu (odległość od wejścia, faktura i rozmiar ww. miejsca) oraz poprawienie wyglądu dotychczasowych miejsc parkingowych (umieszczenie tabliczek informacyjnych, pomalowanie na niebieski kolor i ich odpowiednie oznakowanie),
- wyznaczenie szlaków komunikacji pieszych na parkingu,
- poprawienie dostępności otoczenia poprzez: obniżenie krawężników przed wejściem do budynków, zamontowanie zmiennej faktury oraz pasów ostrzegawczych przed wejściem do budynku, udrożnienie dojścia do budynków, oznakowanie kontrastowo drzwi wejściowych oraz drzwi wewnętrznych w budynkach,
- dostosowanie 6 ogólnodostępnych pomieszczeń sanitarno – higienicznych dla potrzeb osób z niepełnosprawnością,
- zamontowanie wind osobowych w 3 budynkach,
- zakupienie i zamontowanie szlabanów z kontrolą dostępu na wjeździe do akademików, celem umożliwienia osobom niepełnosprawnych dojazdu jak najbliżej wejścia do obiektu.
Obszar 3– Technologie wspierające:
Planowane inwestycje w technologie wspierające istotnie poprawią dostępność Uczelni.
W oparciu o przeprowadzony audyt, celem poprawy dostępności Uczelni komisja zarekomendowała m.in.:
- zakupienie i montaż 4 pętli indukcyjnych w wybranych budynkach Uczelni, co przyczyni się do zwiększenia dostępności edukacji dla osób z niepełnosprawnością słuchu,
- zintegrowanie szlabanów na wjeździe do akademików z kontrolą dostępu, co w znaczny sposób ułatwi dostęp osobom z niepełnosprawnością ruchu do budynków.
Dodatkowo planuje się:
- zakupienie i instalację platformy e-Learningu, która jest jednym z najskuteczniejszych rozwiązań w doskonaleniu zawodowym, samokształceniu i rozwoju personalnym. Szczególną szansę stanowi dla osób z niepełnosprawnością ruchową - dzięki e-szkoleniom mogą one nabyć wiedzę bez wychodzenia z domu, umożliwia pełną komunikację ze środowiskiem akademickim Uczelni,
- zakupienie nowego oprogramowania do kiosków multimedialnych, ułatwiającym osobom niepełnosprawnym dostęp do informacji,
- zakupienie centralnego portalu uczelnianego, który pozwoli na ujednolicenie stron www
i dostosowanie ich do standardu WCAG 2.0.
Obszar 4– Procedury:
Przygotowane i wdrożone zostaną procedury zapewniające przestrzeganie standardów dostępności, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi w zakresie: architektonicznym, cyfrowym, edukacyjnym (dydaktycznym), rekrutacji. Celem wytycznych zapewniających dostępność w ww. zakresach będzie stworzenie szczegółowych procedur ustanawiających minimalne wymogi i uwzględniających standardy dążące do zapewnienia dostępności. Wszystkie procedury będą aktualizowane/wypracowywane wspólnie z zainteresowanymi jednostkami i osobami na zasadach równości, partnerstwa oraz partycypacji.
Obszar 5– Rodzaje wsparcia edukacyjnego:
Zapewniona zostanie dostępność materiałów dydaktycznych w formie cyfrowej poprzez zakup i instalację platformy e – Learningu, na której umieszczone zostaną dostosowane treści. Wsparcie edukacyjne będzie miało charakter szczegółowy i adresowane będzie zarówno do pracowników dydaktycznych Politechniki Opolskiej, jak i studentów z uwzględnieniem wszystkich rodzajów i stopni niepełnosprawności.
Obszar 6 – Szkolenia podnoszące świadomość niepełnosprawności:
Przeprowadzone zostaną zaawansowane i kompleksowe szkolenia z poszczególnych zagadnień dotyczących niepełnosprawności, które będą obejmowały wszystkie sześć obszarów dostępności i zostaną odpowiednio udokumentowane.
Wskaźniki rezultatu Projektu:
- Liczba uczelni, które wdrożyły zmiany w zakresie zarządzania procesem kształcenia
- Liczba pracowników uczelni, którzy dzięki wsparciu z EFS podnieśli swoje kompetencje dydaktyczne,
- Liczba pracowników uczelni, którzy dzięki wsparciu z EFS podnieśli swoje kompetencje zarządcze,
- Liczba uczelni, które wdrożyły rozwiązania niwelujące zidentyfikowane bariery dostępności,
- Liczba przedstawicieli kadry uczelni, którzy dzięki wsparciu EFS podnieśli swoje kompetencje w zakresie edukacji włączającej.
Wskaźniki produktu Projektu:
- Liczba pracowników kadry dydaktycznej objętych wsparciem EFS w zakresie procesu kształcenia,
- Liczba pracowników kadry kierowniczej i administracyjnej uczelni objętych wsparciem w zakresie zarządzania uczelnią,
- Liczba uczelni, które zostały objęte wsparciem niwelującym zidentyfikowane bariery dostępności,
- Liczba przedstawicieli kadry uczelni objętych wsparciem w Programie w zakresie edukacji włączającej,
- Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami,
- Liczba osób objętych szkoleniami / doradztwem w zakresie kompetencji cyfrowych,
- Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami,
- Liczba podmiotów wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK),
- Liczba szkoleń e-learningowych tworzących bazę wiedzy na temat osób niepełnosprawnych.